سبک شناسی غزل معاصر (1370-1357)باتکیه بر شعر پنج شاعر قیصر امین پور،هوشنگ ابتهاج ، حسین منزوی، محمد شفیعی کدکنی،محمدعلی بهمنی .
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده اعظم وارانی
- استاد راهنما حسین آقاحسینی مریم روضاتیان
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
تحقیق حاضر بررسی مباحث سبک شناسی غزل معاصر فارسی با تمرکز بر روی غزل های هوشنگ ابتهاج، حسین منزوی، قیصر امین پور، محمد رضاشفیعی کدکنی و محمد علی بهمنی است. هر کدام از این شاعران در کنار طبع آزمایی در سرودن اشعار نیمایی به غزل تمایل و رغبتی وافر داشته اند. غزل با اینکه به عنوان قالب شعر کلاسیک مطرح شده بود و در سبک هندی به صورتی دیگر درآمد و در دوره بازگشت ادبی کمتر مورد توجه واقع شد؛ از عهد مشروطه به این سو محمل مناسبی برای بیان عاشقانه ها و تغزلات؛ و قالب مناسبی برای بیان مباحث اجتماعی و سیاسی نیز مورد توجه غزل-سرایان معاصر واقع شد. پس از بررسی عناصر مهم شکل دهنده شعر که عبارتند از زبان شعر, موسیقی شعر, صور خیال, عاطفه و اندیشه؛ در شعر هر کدام از این غزل سرایان مشخصات سبکی ، نوآوری ها و هنجارشکنی های شعرشان ذکرشده و این نتیجه حاصل شده که غزل معاصر با اینکه قالبی قدیمی است اما زبانش با زبان کوچه و بازار و محاوره و عامیانه ها در هم آمیخته شده است. غزل سرایان معاصر با رعایت مشخصه «گریز از سنت به سوی سنت» هم به مضامین و نوع زبان غزل و شعر کهن چشم داشته اند و هم با تکیه بر ذوق درونی خویش به نوآوری توجه داشته اند. در غزل امین پور مباحث شعر پایداری و شعر جنگ و دفاع مقدس مشهود است. این گونه سروده های شاعر سرشار از احساس و عاطفه جمعی و حتی فردی مردم میهن خویش است. مفهوم درد و رنج و اندوه در غزل های امین پور کاملا به چشم می خورد. غزل هوشنگ ابتهاج(سایه) نیز با الگوگیری از غزل حافظ و سبک عراقی دارای اسلوبی قدیمی است و در پاره ای از این غزل ها به مضامین سیاسی و انقلابی دهه 50 برمی خوریم هرچند که عشق ها و راز و نیازهای فردی شاعر در بیشتر غزلیاتش حضور دارد. غزل منزوی روایتگر تمام جنبه های عشق ملموس و زمینی است. این شاعر با توجه به اینکه ستاینده عشق بوده است در حوزه غزل های عاشقانه ی ایروتیکی_ جسمی سربلند بیرون آمده است. در غزل هایی از منزوی به مضامین اجتماعی میهنی و شهادت برمی خوریم. غزل های شفیعی کدکنی در نخستین سروده هایش تغزلی و عاشقانه بوده است که دفتر زمزمه های وی با پیروی از سبک هندی و ادب قدیم سخنی نو ندارد اما غزل های شفیعی در ادامه به اوج می رسد و مضامین سیاسی و اجتماعی با بیانی عاطفی و زبانی نمادین پرداخته می شود. طبیعت گرایی و باستان گرائی شفیعی در «هزاره دوم آهوی کوهی» مشخصه اصلی سبک این شاعرست. غزل های محمد علی بهمنی نیز با زبانی نو و تازه محمل حضور عاشقانه های این شاعر جنوبی شده است. در پایان باید گفت که غزل در دوران 13 سال پس از انقلاب اسلامی حاوی تعهدات اجتماعی و دینی شاعران است. غزل سرایان مذکور با احساس و عاطفه، جمعی و فردی, اشعاری را از خود به یادگار گذاشته اند که در صحیفه تاریخ ادبیات جاودان است.
منابع مشابه
سبک شناسی شعر معاصر (براساس اشعار پنج شاعر برجسته معاصر)
محور اصلی شعر فارسی انسان و هستی است و ابعاد مختلف وجودی انسان به چند گونگی ارائه شعر انجامیده است . زاویه دید و استفاده از زبانی مناسب برای بیان این نگرش ، تفاوتهایی را در شیوه های شعر فارسی ایجاد نموده و سبک های مهم شعر فارسی براساس این زاویه دید و عناصر زبانی تدوین شده است . این پایان نامه در هشت فصل تنظیم شده است : فصل اول: مقدمه : در این فصل به چگونگی تغییر و تحول قالب قبل از نیما و قالبها...
15 صفحه اولبوطیقای غزل قیصر امین پور
قیصر امینپور، شاعر برجستۀ معاصر، علاوه بر شعر نو در غزل نیز تبحر وافی، و بیش از قالبهای سنتی دیگر، در غزلسرایی ید طولایی دارد. غزل او سادگی و صراحت خاصی دارد و هیچ تکلف و تصنع خاصی در آن دیده نمیشود. غزل او امتداد جریانی در ادب معاصر است که بدان «غزل نو» میگویند و بیشتر نزدیک به شعر نو یا نیمایی است. حال و هوای عمدۀ حاکم بر غزل او عبارتند از: بیان حدیث نَفْس، توصیف حالات درونی و شخصی و نیز ا...
متن کاملمضمون سازی و تصویرآفرینی با اعلام جغرافیایی در غزل شاعران معاصر (هوشنگ ابتهاج، سیمین بهبهانی، حسین منزوی و محمّدعلی بهمنی)
در ادبیات فارسی، شاعران و نویسندگان، کمابیش به دانش جغرافی و شناخت اقالیم، کشورها، شهرها، کوه¬ها، رودها و... توجّه خاصی داشته¬اند و با این عناصر، مضامین و تصاویر شعری آفریده¬اند. اَعلام جغرافیایی که به دو بخش عَلَم عام و عَلَم خاص تقسیم می¬شوند، در شعر معاصر نیز بازتاب قابل توجّهی دارد. این پژوهش به روش کتابخانه¬ای و إسنادی انجام گرفته¬ و در شش فصل تدوین شده است. در این پژوهش اَعلام جغرافیایی در غزلِ چه...
جستاری در غزل تاثیر گذار امروز (هوشنگ ابتهاج، سیمین بهبهانی، منوچهر نیستانی، حسین منزوی، محمدعلی بهمنی)
چکیده ندارد.
15 صفحه اولشاخصه های غزل نو با تکیه بر اشعار سیمین بهبهانی، حسین منزوی و محمد علی بهمنی
چکیده ندارد.
15 صفحه اولنوآوریهای حسین منزوی در غزل
منزوی از مبتکران اصلی غزل نو است که ضمن در نظر داشتن ارزشها، قابلیتها و ویژگیهای برجسته و منحصر به فرد شعر کلاسیک، اشعار خود را به بسیاری از ظرافتها، تکنیکها و ویژگیهای مطرح در شعر نو آراسته است. وی در سرودن غزلهای خود از شگردها و نوآوریهایی بهره گرفته که سبب تمایز با غزلِ غزل سُرایان سنّتی و پیدایش شیوهای تازه در غزل شده است. در این مقاله به بررسی نوآوریها و ویژگیهای خاص اشعار او پرداخ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023